Som eneste løsning tilbyr Byggesøknaden digital planvarsling. Løsningen ble lansert januar 2021.
Årlig utarbeider private aktører og kommuner rundt 1 600 reguleringsplaner for utnyttelse av landområder. Når nye veier, sykehus, næringsbygg og boliger skal bygges, vil det alltid være naboer som berøres, og utbygger har plikt til å informere disse om reguleringsplanene. Informasjonen skal sikre at alle har mulighet til å komme med innspill til planene før de iverksettes. I et veiprosjekt kan det være snakk om mange tusen berørte naboer, og planvarslingen skal skje i minst tre omganger: i oppstartsfasen, i høringsfasen og når planen er vedtatt.
Med digital planvarsling betyr det slutten på fysisk sending av varslingsbrev. I et drøyt år har Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) jobbet med å lage en digital verktøykasse som gjør det mulig å utvikle ulike digitale løsninger for planområdet, Byggesøknadens løsning er etablert på tjenesteblattformen til DIBK som sikrer at nabovarslene sendes ut via Altinn.
– Digitalisering av plan- og byggeprosesser er viktig for at innbyggere, næringsliv og frivillig sektor skal få en enklere hverdag. Nå er vi i gang med å digitalisere planprosessene, uttalte Nikolai Astrup, kommunal- og moderniseringsminister (H) under lanseringen i januar.
Slik ser kartututsnittet av en planvarslingssak ut:

Planvarsling av en veistrekning på E6 sør for Trondheim. Flere hundre naboer blir varslet om utbyggingsplanene på få sekunder.