digitale nabovarsler

5 millioner digitale nabovarsler

Digitaliseringen av byggesaksprosessen har spart både tid, penger og papir for kommuner, utbyggere og ansvarlige søkere. Digitale nabovarsler er en viktig del av denne digitaliseringen.

Digitale nabovarsler har passert en stor milepæl

Når Norge denne uken passerer fem millioner varslede naboer via Altinn, markerer det et viktig skifte; manuelle rutiner er i stor grad erstattet av helautomatiserte og bærekraftige løsninger. Byggesøknaden har vært en sentral aktør i denne utviklingen, og bidrar i dag til at tusenvis av søknader håndteres raskere og mer presist hver eneste uke.

Pressemeldingen fra Direktoratet for byggkvalitet (DiBK) og Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) bekrefter at digitaliseringen av nabovarsler har gitt store tids- og kostnadsgevinster for både kommuner og ansvarlige søkere.

Siden starten i 2018 har digitale nabovarsler erstattet tradisjonelle papirbrev, og bare i porto har utbyggere spart over 1,5 milliarder kroner, ifølge DiBK.

– Dette er en digital suksesshistorie som virkelig har betydd en effektivisering for byggenæringen, sier Bjørnar Skjæran, kommunal- og distriktsminister, i pressemeldingen.

Han legger til at regjeringen vil øke bevilgningen til DiBK med 30 millioner kroner i statsbudsjettet for 2026 for å styrke digitalisering og automatisering av plan- og byggesaksprosessene. Kilde: Direktoratet for byggkvalitet / Kommunal- og distriktsdepartementet, 30.10.2025.

Les hele pressemeldingen her

Byggesøknaden blant de mest brukte løsningene

En betydelig andel av de digitale nabovarslene er sendt gjennom Byggesøknaden.
Siden lanseringen har løsningen gjort det mulig å varsle naboer digitalt raskt, sikkert og dokumentert.

Byggesøknaden sin markedsandel har hatt en god økning fra starten i 2018 og frem til i dag, og står nå for en betydelig del av alle digitale nabovarsler. Det viser at stadig flere velger Byggesøknaden som sitt foretrukne verktøy for digitale byggesøknader.

Med Byggesøknaden kan ansvarlige søkere sende ut komplette nabovarsler via Altinn på under to timer, med automatisk kvittering og godkjent dokumentasjon.

At vi nå passerer fem millioner digitale varsler viser at bransjen virkelig har tatt digitaliseringen på alvor. Det sparer ikke bare tid og penger, men reduserer også feil og skaper bedre sporbarhet i hele prosessen, sier Tor Olav Almås, prosjektleder i Byggesøknaden.

Digitale nabovarsler – et løft for hele byggesektoren

Tidligere var nabovarsel en tidkrevende prosess med utskrifter, rekommanderte brev og manuelle kvitteringer.

I dag skjer alt digitalt. Fra utvalg av naboer i kart, til utsendelse og dokumentasjon i Altinn. Dette frigjør verdifull tid for både ansvarlige søkere og kommunale saksbehandlere.

Overgangen til digitale nabovarsler har vært en av de mest effektive endringene i byggesaksprosessen de siste årene. Samarbeidet mellom privat og offentlig sektor har vært helt avgjørende for at utviklingen har lykkes, sier Almås.

Veien videre

Digital nabovarsling er nå en grunnleggende del av byggesaksprosessen. Når data flyter sømløst mellom systemer, reduseres feil, dokumentasjonen forbedres, og beslutninger tas på et tryggere grunnlag.

Byggesøknaden fortsetter å videreutvikle løsningen i tett samarbeid med kommuner og bransjeaktører for å gjøre digital byggesaksbehandling enda enklere.

Vi var tidlig ute med å digitalisere nabovarslingen, og ser nå tydelig verdien av dette i form av innsparte ressurser og høyere kvalitet i søknadsprosessen, avslutter Almås.